Besiktning av moped


Mopeder kan indelas i tre klasser: Klass I – EU-moped, klass II – EU-moped samt äldre ”svenska” mopeder. Detta kan vara bra att känna till inför en eventuell mopedbesiktning.

En återkommande fråga är om det är tillåtet att göra om en EU-moped klass I till en EU-moped klass II eller en 30-moped? Och svaret är nej, i och med att mopeden en gång registrerats som moped klass I med stöd av ett CoC-intyg, så går det inte att ändra på. Några nya nationellt typgodkända 30-mopeder får inte längre tas i bruk.

Klass I – EU-moped

Moped klass I gäller mopeder som har en motor med slagvolym på högst 50 kubikcentimeter och en hastighet av högst 45 km/tim, och som omfattas av ett CoC-intyg (ett intyg om överensstämmelse med EG-typgodkänt utförande).

Registreringsplikt av moped

Mopeden är registreringspliktig. Importerad Klass I EU-moped måste genomgå en registreringsbesiktning för att få registreras.

Kontrollbesiktning moped

Mopeden behöver inte kontrollbesiktas men om polisen gör en flygande inspektion kan man få ett föreläggande eller körförbud beroende på brister. Är detta fallet måste mopeden genomgå en kontrollbesiktning för att häva föreläggandet eller förbudet. Kontrollbesiktningen görs i så fall hos en av Bilprovningens stationer.

Kontrollmärke moped

Kontrollmärke utfärdas ej eftersom mopeden varken är skatte- eller besiktningspliktig.

Klass II – EU-moped

Moped klass II avser moped med pedaler som är konstruerade för en hastighet av högst 25 km/tim och som har en motor vars effekt inte överstiger 1 kilowatt. Klass II ska också omfattas av ett CoC-dokument på samma sätt som klass I.

Registreringsplikt

Moped klass II är inte registreringspliktig.

Äldre ”svenska” mopeder

De äldre ”svenska” mopederna som har en konstruktiv hastighet på högst 30 km/tim kommer att behandlas som moped klass II (kan inte tillhöra klass I och kan därmed inte framföras i högre hastighet än 30 km/tim).

Taggar: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *