Prislista för kontrollbesiktning hos bilprovningen (AB Svensk Bilprovning)
![]() |
Kontrollbesiktning | Efterkontroll | ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
Fordon | Totalvikt | ![]() |
Baspris
|
Baspris
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
|||||
Personbil | Max 3 500 kg | ![]() |
320
|
200
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Personbil | 3 501- | ![]() |
480
|
290
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mc | —- | ![]() |
260
|
180
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||
Lastbil | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Lätt Lastbil | Max 3 500 kg | ![]() |
480
|
290
|
![]() |
![]() |
Tung Lastbil | 3 501-7 000 kg | ![]() |
760
|
420
|
![]() |
![]() |
Tung Lastbil | 7 001-16 000 | ![]() |
930
|
700
|
![]() |
![]() |
Tung Lastbil | 16 001- 2 axlar | ![]() |
1 130
|
720
|
![]() |
![]() |
Tung Lastbil | 16 001- 3 axlar | ![]() |
1 450
|
880
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||
Buss | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Lätt buss | Max 3 500 kg | ![]() |
670
|
290
|
![]() |
![]() |
Tung buss | 3 501-7 000 kg | ![]() |
1 200
|
420
|
![]() |
![]() |
Tung buss | 7 001-16 000 kg | ![]() |
1 510
|
700
|
![]() |
![]() |
Tung buss | 16 001- 2 axlar | ![]() |
1 800
|
720
|
![]() |
![]() |
Tung buss | 16 001- 3 axlar | ![]() |
1 800
|
880
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||
Släpvagn | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Lätt släpvagn | Max 3 500 kg, (obromsad) | ![]() |
300
|
200
|
150**
|
![]() |
Lätt släpvagn | Max 3 500 kg, (bromsad) | ![]() |
370
|
290
|
150**
|
![]() |
Tung släpvagn | 3 501-7000 kg | ![]() |
760
|
420
|
![]() |
![]() |
Tung släpvagn | 7001-16 000 | ![]() |
930
|
700
|
![]() |
![]() |
Tung släpvagn | 16 001- 2 axlar | ![]() |
1 130
|
720
|
![]() |
![]() |
Tung släpvagn | 16 001- 3 axlar | ![]() |
1 450
|
880
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Husvagn | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bromsad | —- | ![]() |
370
|
290
|
150**
|
![]() |
Obromsad | —- | ![]() |
300
|
200
|
150**
|
![]() |
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
**Enkel efterkontroll – innebär att kontrollen ska ske utan att fordonet tas in i hall eller på bromsprovare. Enkel efterkontroll tillämpas på släpvagnar med totalvikt max 3 500 kg samt husvagnar.
Tre mil norr om Stockholm alltså
Hej! Jag ringde till bilprovningen och frågade vad det kostar att ”avbesiktiga” dragkroken på vår llilla Nissan. Förra året uppmanades jag att låta svetsa på en mutter på kulan så att den inte kan kopplas till släp, utan endast ev. användas för cykelhållare. Annars kommer bilen inte att gå igenom.
För ett par år sedan fick jag gjort precis samma med vår gamla Volvo. Nu ville jag ha en akatuell prisuppgift för detta. Telefonisten , som jag kom fram till efter 15 minuters väntan svarade att hon fick koppla mig till en annan avdelning för att få veta vad det skulle kosta. Då kom jag till en ny telesvarare som informerade att 7 samtal låg före i kön och att den beräknade kötiden översteg 60 minuter. Då lade jag på luren och skriver dessa rader. Varför står inte en sådan här enkel ”dragkroksbesiktning” i den i övrigt presenterade prislistan?
MVH Sven Esselius, körkortsinnehavare sedan juni 1959
Hej Sven, titta på följande länk: http://bilprovningar.se/dragkroksbesiktning/