Tuffare krav från Bilprovningen: varningslampor

Fotograf: Tobias Björkgren

Att det är nyare skärpta krav från Svensk Bilprovning AB är det inte så många som vet och detta är något som bilägaren Owe fick surt erfara.

Owe berättar för Sveriges Radio:

Jag var på verkstan och kostade på bilen för den skulle vara klar för besiktning. De sa att airbag-lampan som lyste inte gjorde någonting, det har varit godkänt i alla år tidigare, berättar bilägaren som vi kan kalla Owe där vi träffas vid en vägkrog i utkanten av Järpen. Men han skulle få en obehaglig överraskning.

 

Jaha, bra, tyckte jag och åkte på Bilprovningen och då hade det kommit en ny förordning att airbaglampan får inte lysa.

Han fick betyget två – dvs underkänt – i besiktningsprotokollet pga nya fordonskrav sedan årsskiftet. Dessa nya krav är bl.a. att varningslamporna för krockkuddesystem, servostyrning och antisladdsystem numera inte lysa, och inbyggda rattlås måste fungera.

Platschefen i Järpen Andreas Sånnevall, har upplevt att kunder kommer i kläm ända sedan han började prova bilar 1996.

Nej det är inte ovanligt att förändringarna kommer i sista minut.

Myndigheten Transportstyrelsen som är ansvarig menar utredaren Mats Hjälm att det är varje bilägares ansvar att ha koll på hur bilen måste fungera för att inte få körförbud. Men han tillägger att Svensk bilprovning, bilverkstäder och andra haft tillgång till förhandsinformation om regeländringarna sedan sommaren 2010.

Mats säger till SR:

Vill man vara med kunden i fokus så borde man också satsa på att informera sina kunder om vad är det som hänt och så vidare, det kan jag tycka skulle ligga i deras intresse.

Och medan myndighet och bilprovare träter, hamnar bilägarna i kläm.

Osunt med lysande varningslampor

Owe anser att krockkudde borde ses som ett tillbehör och inte standardutrustning och därför inte ingå i bilbesiktningen. Dock så anser Andreas Sånnevall att alla varningslampor som tillåts lysa kan orsaka olyckor.

Man sitter ju där med krutladdning framför näsan och lyser lampan att det är nåt fel på den så vill man ju kanske att det ska vara okej.

Bilprovningen vill inte lämna ut några siffror över hur många bilägare som kuggats på de nya reglerna. Transportstyrelsen säger att statistiken inte är klar än.

Källa: SR

Sponsor: Pokernyheter

Taggar: , , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer på “Tuffare krav från Bilprovningen: varningslampor

  1. De ska hela tiden försvåra och fördyra för bilisterna. Redan från början skulle de förstått att inte använda krutladdning för att blåsa upp kudden – först nu verkar de begripa att använda t.ex komprimerad luft i stället. Utan farlig krutladdning hade de inte behövt ha så stränga regler för lysande lampa – som kunde betyda risk utlösning utan krock. Själv tycker jag de borde använda en tyngd som far framåt och via ett slags pump pumpar upp kudden vid olycka. (Ev kunde de använda batteriet eller annan tung befintlig del i bilen för detta). Då elimineras samtliga risker för att kudden blåses upp oönskat och dessutom idiotsäkert fungerande system.

    Man borde annars få ta bort kudden. Åtminstone om man också använder bilbälten som ej samverkar med krockkudde.

    Dessutom är krav på fungerande krockkudde att sila mygg och svälja kameler.
    Man focuserar på marginella säkerhetsförbättringar som är tekniskt komplicerade och opålitliga. Egna säkerheten borde också vara eget ansvar,
    liksom folk tillåtes utsätta sig för nästan vilka risker som helst på andra områden: Hästsport, bergsbestigning, dykning osv.

    Tänk också på att ca 300 svenskar dör varje dag, medan bara en av dessa pga
    bilolycka. Så risken att dö pga bilolycka måste ändå vara ganska liten. Fler dör kanske av chocken att behöva skrota sin fina bil (eller betala 50 tusen kr för åtgärd) pga lysande lampa än att kudden inte skulle fungera vid krock. Man har också hört talas om många hemska olyckor pga krockkudden i sig. Det är ju inte riskfritt att ha en elektroniskt utlösbara handgranat framför näsan.

  2. Var idag och besiktigade bilen förutom ojämn bromsverkan så fick jag reda på nya regler om att rattlåset måste fungera.Hade besök tidigare i år av biltjuvar som bröt söder dörrlås,rattkåpa samt spärren till rattlåset som består av något jutgods vilket man i princip bryter i sönder med en glasspinne.Men för att inte denna deformerade spärr skulle ramla dit under körning beslöt jag mig för att ta bort den helt och hållet.Men nu säger alltså besiktningen att man måste ha detta och att rattlåset,ett rattlås vilket är under all kritik enl.min mening.Jag blir så jävla trött på alla dessa förbannade idiotiska regler!Nu mera har jag vidtagit betydligt säkrare stöldskydd än detta rattlås.Och detta har inget som helst med trafiksäkerhet att göra!Ändå skall man tvingas åtgärda detta för att få i genom bilen.Sjukt sjukt sjukt!

  3. Ja, inträdet i EU har inneburit mycket dumheter även inom trafiksektorn. Vi i Sverige har en av EU’s äldsta bilparker och dessa nya regler ställer till problem. Personligen känns det fruktansvärt att behöva välja mellan en dyr verkstadsräkning för att reparera dessa trivialiteter, och att skrota en bil som i övrigt kunde duga ett par år till.
    Jag betalar en massa bilskatt (över 7000kr/år för diesel-Sharan) och tycker gott att staten kunde betala dessa utgifter (i mitt fall airbaglampan) när det nu ska vara tvunget att lyda under EU-tönteriets paragrafryttarhysteri!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *